1 maart is het weer zover! Het is die dag van het jaar waarin we het geven van complimenten in de verf zetten! Hoe leuk is dat!
Het is een moment waarin we kinderen kunnen laten ervaren hoe je complimenten geeft en ontvangt. En wat het met je doet als je iemand en jezelf in de bloemetjes zet.
Om je te inspireren schreef ik het volgende tussendoortje uit:
Ssstil …, ik chilll: Extra tussendoortje: De complimentendans:
Dit tussendoortje kan je niet terugvinden in het boek ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!’.
Het is een extra oefening die je wel zal terugvinden op het platform dat bij het boek hoort.
Het is een spelvorm die verbinding brengt, met jezelf, de mensen en de wereld om je heen.

Enkele voordelen van de complimentendans:
– leert je hoe je complimenten kan geven aan anderen en wat het met je doet,
– leert je hoe het is om complimenten te ontvangen en wat het met je doet,
– vergroot zelfkennis,
– laat je ervaren dat je trots mag zijn op wie je bent en op de mensen om je heen,
– brengt jouw talenten en die van de andere deelnemers naar voren,
– nodigt uit om de mensen om je heen beter te leren kennen en positief te bekrachtigen,
– helpt je bij een positief beeld over jezelf, de mensen en de wereld om je heen.
– vergroot je positiviteit,
– brengt verbinding met jezelf,
– brengt verbinding met de groep,
– oefent je taalvaardigheden in,
– oefent je positieve omgang met anderen in,
– vergroot je zelfliefde,
– versterkt je levensvreugde,
– nodigt uit om je kwetsbaar op te stellen,
– maakt je zelfvertrouwen en het vertrouwen in de mensen om je heen sterker.
Hoe voer je ‘Ssstil …, ik chilll: Extra tussendoortje: De complimentendans’ uit:
Voordat je van start gaat, bespreek je met de kinderen wat een compliment is en hoe je het kan geven.
Enkele tips:
– Kom samen tot de vaststelling dat een compliment geven een manier is waarop je de ander laat weten dat hij/zij een bepaalde eigenschap/kwaliteit/kenmerk heeft en die heel goed doet/kan/probeert en dat je dat mooi vindt/waardeert/bewondert/in de bloemetjes wil zetten.
– Vertel hen dat het compliment uit jezelf/uit je hart komt, het is jouw beeld, jouw ervaring, jouw waardering omtrent de persoon waar je het compliment aan geeft. Nodig daarom de kinderen uit om het compliment van start te laten gaan met ‘Ik vind …’.
– Zorg dat het een compliment is, dat specifiek over de betrokken persoon gaat. Bijv. ‘Ik vind dat jij goed kan …’
– Maak de kwaliteit/eigenschap/kenmerk heel concreet, benoem het gedrag, dat wat je ziet.
– Stel vast dat een compliment positief geformuleerd is, het werkt versterkend.
– Probeer het compliment oprecht te laten klinken: meen wat je zegt.
– Bij het geven van complimenten zorg je dat je elkaars aandacht hebt, zorg dat je elkaar in de ogen kijkt en vergeet even de anderen om je heen.
– Je kan het compliment nog krachtiger maken door te zeggen wat het met je doet. Bijv. het maakt je blij, dankbaar, je hebt het gevoel dat je een goed vriend hebt, …
– Indien dit alles nieuw of moeilijk is voor een kind of de kinderen, ondersteun hen dan door bijvoorbeeld samen complimenten te formuleren.
Door kaartjes met complimenten op voorhand of samen te maken en deze te laten gebruiken tijdens de complimentendans of ander complimentenoefening.
– Maak ook tijd om kinderen te leren complimenten ten volle te ontvangen en om ze aan zichzelf te geven. Het is vaak makkelijker om complimenten te geven dan te ontvangen.
Maak tijd om een complimentenkaartje naar zichzelf toe te maken, dat dagelijks zichtbaar is en het kind voedt in zijn/haar zelfliefde en zelfvertrouwen.
Laat kinderen in de spiegel een compliment geven aan zichzelf.
– Enkele voorbeelden van complimenten ter inspiratie:
Ik vind dat je goed kan laten zien hoe jij je voelt.
Ik vind het knap dat je het durft te zeggen dat je iets niet weet.
Ik vind dat je goede oplossingen kan bedenken.
Ik vind het zo leuk dat je helemaal jezelf bent!
Ik vind het fijn dat je bij ons in de klas zit.
Ik vind dat je goed over de dingen nadenkt.
Ik vind dat je goede vragen stelt!
Ik vind je helemaal goed zoals je bent!
Ik vind het leuk dat ik jou een compliment mag geven!

Maar nu …, welk spel stel ik voor:
Benodigdheden: muziek, (namaak)bloem per deelnemer
1. Laat de kinderen even mooi recht gaan zitten op hun stoel, voetzolen raken de grond.
Vertel hen dat ze complimenten gaan geven en ontvangen.
Laat hen een keer diep in en uit ademen.
2. Daarna gaan ze recht staan. Ieder krijgt een bloem.
Je laat muziek horen, de kinderen bewegen zich vrij rond door de ruimte.
3. Als de muziek stopt, gaan ze per twee tegenover elkaar staan.
(Als de groep oneven is, doe je als begeleider mee.)
Ze geven ieder om beurt een compliment aan elkaar:
door de bloem tegen hun hart te houden, de ogen te sluiten en even te voelen.
Waarna ze elkaar met een compliment letterlijk ‘in de bloemetjes zetten’.
4. Iedereen klaar?
Dan gaat de muziek weer op.
De complimentenbloem die je net kreeg, danst met je mee, totdat de muziek opnieuw stopt.
Er wordt een andere partner gevonden en weer vindt er een complimentenwissel plaats.
5. Enzovoort.
Totdat iedereen geweest is of het tijd is om te stoppen.
6. De leerlingen gaan terug naar hun plaats.
Houden de complimentenbloem dicht bij het hart.
Sluiten de ogen en ademen een keer diep in en uit.
Ze voelen na: wat het ontvangen en geven van complimenten met hen doen
Dan geven ze in stilte nog een compliment aan zichzelf.
Ze doen de ogen weer open en gaan verder met hun dag.
Verzamel de bloemen vol complimenten en geef ze een zichtbare plek in de klas.
Of geef ze mee naar huis.
Zo kan iedereen nog nagenieten van de complimentendans.
Nog even dit …:
Ik vind het knap dat jij kiest om kinderen uit te nodigen om complimenten te geven en te ontvangen!
Veel succes!
Sofie
