Naar Paaseiland
Kinderyogales voor kinderen van 5 tot 10 jaar
Materiaal:
cd/mp3 + speler, ‘I am happy’ van Snatam Kaur, vrolijk liedje, natuurgeluid:
de zee, eventueel deken per kind, tekenmateriaal en tekenpapier, windgong
Verhaal:
Vandaag gaan we op yoga-avontuur naar Paaseiland.
Wie zou daar wonen? De Paashaas, natuurlijk.
Massage:
Voor we vertrekken maken we ons middageten: boterhammetjes smeren.
Opwarming (met kruisbewegingen):
Joepie! Dat wordt leuk! Om dit avontuur te vieren dansen we samen op een vrolijk liedje.
Yogahoudingen:
We rijden met de trein naar de haven.
We zien uit het raam:
ezels,
paarden,
koeien,
varkens,
eenden.
We wandelen naar de haven en nemen daar een zeilboot naar Paaseiland.
De bootreis duurt lang, we gaan een beetje rusten en luisteren naar de geluiden van de zee. We genieten er even van en worden rustig en ontspannen. We leggen onze handen op onze buik en ademen diep in en uit, in en uit. Onze buik volgt het ritme van de golven van de zee.
Onze boot botst tegen Paaseiland. We stappen uit en kijken rond. Om nog beter te kunnen zien klimmen we op een rots (salamander op rots).
We zien een prachtige boom met daarrond heldergroen gras vol met paasbloemen.
De Paashaas heeft ons gezien en komt naar ons toe. We groeten hem: Namasté. Hij vraagt of we willen zien waar hij woont.
We volgen de Paashaas en springen met hem mee (konijn).
We komen aan de boom en ontdekken dat de Paashaas een heel gezellig hol heeft onderaan die boom. We beelden de boom uit (boomhouding).
We kruipen in het hol (schildpadhouding onder deken). En luisteren naar de wind die speelt met een windgong die in de Paasboom hangt.
De Paashaas vertelt dat hij zo dankbaar is voor de mooie bloemen die hier groeien. We danken samen met hem de bloemen om ons heen: Lotushouding, bloem maken met de handen.
Hij vraagt of we voor we vertrekken mee wat eieren willen beschilderen en mooi maken.
Tekenen: Een paasei versieren
Het is leuk om op Paaseiland te zijn. Wij willen de Paashaas bedanken om aan ons te denken als het Pasen is en zingen ons Yogalied voor hem: I am happy met bewegingen.
We worden moe. De Paashaas betovert ons met een speciale droom.
Visualisatie: In de droom komt er een elfenschip dat ons terug naar de yogaruimte brengt.
Wat een leuk avontuur was dat!
Namasté
Uitgewerkte oefeningen:
Massage: boterhammen smeren
1 kind ligt op de buik op de grond. Dit kind is de boterham. Het andere kind kiest beleg en smeert/legt het op de boterham. Het kind draait ‘de boterham’ om, zorgt dat deze recht zit met gestrekte benen. En vouwt hem dicht door zachtjes de romp naar de benen te brengen. De boterham mag zijn/haar armen strekken en zo de tenen aanraken/vastnemen.
Je kan de boterham in stukken snijden. Snuffel eens of de boterham lekker ruikt.
Herhalen met ander belegsel.
Daarna wisselen.
Opwarming (met kruisbewegingen):
Begeleider zet leuke muziek op en doet de bewegingen voor. Kinderen kijken en doen na. Doe er zeker kruisbewegingen bij (zijn bewegingen die over de middenas van het lichaam gaan).
Yogahoudingen:
De trein:
Alle kinderen samen vormen een rij. De eerste gaat zitten met 2 benen naar voren, de anderen sluiten aan met hun benen langs de vorige. Je maakt een rechte rug terwijl je je elleboog vouwt en een vuist maakt. Je draait met je vuist en arm. Je probeert in groep hetzelfde tempo te houden. Je maakt het geluid van een trein. Je stapt met je benen naar voren. Heel af en toe stopt de trein in een station en rijdt daarna weer verder.
Ezel:
Je zet beide handen op de grond. En zwiert een been omhoog, terwijl het andere volgt. Je stampt zoals een ezel een gat in de lucht . Wisselen.
Paard:
Je huppelt rond zoals een paard en hinnikt als je wil.
Koe:
Je gaat zitten in kleermakerszit zitten op de grond. Je vouwt je rechterbeen over je linker en legt je rechtervoet naast je neer op de grond. Je linkervoet ligt rechts naast je neer, probeer met je voeten een rechte lijn te vormen. Breng je rechterhand naar je rechterschouder.Terwijl je je linkerhand achter je rug draait (met handpalm tegen de rug). Probeer je vingers elkaar te laten raken. Voel even terwijl je rustig door ademt.
Daarna wisselen.
Varken:
Lig op je buik op de grond met je armen langs je lichaam. Doe alsof je in de modder wroet. Ook op je rug, linker- en rechterzijde. Knor als een varken.
Eend:
Ga op je hukken zitten. Breng je armen naar achteren en neem je handen vast, dit zijn je vleugels. Waggel rond en kwaak als een eend.
Zeilboot:
Ga zitten op de grond met je benen gestrekt voor je uit. Buig je rechterbeen en plaats je voet over je linkerbeen. Duw je rechterelleboog tegen je knie terwijl je over je linkerschouder achter je heen kijkt. Plaats je linkerhand achter je neer op de grond. Voel.
Daarna wisselen.
Ontspannen:
Ga liggen op je rug. Luister naar de zeegeluiden (die op de achtergrond opstaan). Breng je handen op je buik en adem diep in en uit. Voel de ritmische beweging van je buik. Zeg tegen jezelf: ‘Ik ben ontspannen en rustig.’ Herhaal.
Salamander op rots:
1 kind gaat in schildpadhouding zitten. Een ander kind kruipt voorzichtig op de rug en kijkt om zich heen.
Schildpadhouding: Je gaat op je knieën zitten, grote tenen tegen elkaar. Je legt je billen op je hielen. Je legt je hoofd voor je op de grond. Je legt je armen ontspannen naast je lichaam.
Namasté:
Neem de lotushouding aan en vouw je beide handen voor je hart, je vingers wijzen naar boven. Buig en zeg ‘Namasté’ (= je groet en toont respect).
Konijn:
Huppel rond als een konijn.
Schildpadhouding onder deken:
De kinderen luisteren naar zachte geluiden om zich heen.
Lotushouding, bloem maken met de handen:
De kinderen zitten in kleermakerszit of lotushouding (oefen deze zeker een keer). Je brengt je handen voor je hart in gebedshouding. Je houdt ze zo terwijl je vuisten maakt. Je laat zachtjes je vuisten opengaan totdat je handen zover mogelijk open zijn. Je handen zijn een bloem die zich richt naar en opent voor de zon. Voel wat er in je gebeurt. Laat de bloem weer sluiten.
Lotushouding: Je zit in kleermakerszit op de grond. Je legt je rechtervoet op je linkerbil. Je neemt je linkervoet vast en trekt die boven op je rechterbil. Je maakt je rug mooi recht en draait je kin wat naar je borstkas.
Tekenen: Een paasei versieren groot ei/ovaal tekenen en dit versieren door met linker- en rechterhand tegelijkertijd patronen te tekenen, bijv. streepjes, rondjes, bloemetjes, hartjes, of gewoon inkleuren, … van het midden van het ei naar buiten en/of omgekeerd.
‘I am happy’ met bewegingen:
De kinderen zingen het lied ‘I am happy ‘ en doen er de gepaste bewegingen bij.
I am happy, I am Good:
Je maakt met beide handen een vuist en laat duim en wijsvinger los.
Je beweegt ritmisch mee.
Satnam, Satnam, Satnam- Ji:
Je brengt beide handen in gebedshouding voor je middenrif, je hart, je voorhoofd en boven je hoofd.
Wahe Guru, Wahe Guru, Wahe Guru-Ji:
Je brengt beide handen van boven naar beneden door rond elkaar te draaien.
Visualisatie:
De kinderen liggen op hun rug en je nodigt hen uit om jouw droom te dromen. Je vertelt over een elfenschip dat hen oppikt van Paaseiland en hen terug vliegt naar de yogaruimte. Laat ze met hun fantasie de wind voelen hoog in de lucht en laat hen naar beneden kijken om rivieren, zeeën, bergen, dieren, … te zien.
Namasté:
Neem de lotushouding aan en vouw je beide handen voor je hart, je vingers wijzen naar boven. Buig en zeg ‘Namasté’ (= je groet en toont respect voor jezelf en elkaar).
Hopelijk geniet je van het samen yoga doen!
Je mag altijd leuke ervaringen hieronder bij de reacties delen!
Groetjes,
Sofie