In het boek ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!’ kan je ook houdingreeksen vinden.
Ze vinden hun basis in de kinderyoga: zo bestaan ze o.a. uit een opeenvolging van yogahoudingen, al dan niet aangevuld met ademhaling.
Deze sequenties kan je makkelijk achter de bank met of zonder stoel uitvoeren.
Op het platform, dat bij het boek hoort, kan je verfilmde houdingreeksen terugvinden.
Die je vooraan op het digitaal bord kan laten afspelen.
Een voorbeeld hiervan kan je hieronder terugvinden.
Vandaag stel ik je het ‘Ssstil …, ik chilll: Houdingreekstussendoortje: De taalstretch’ voor.
Dit is een perfect tussendoortje om aan de start van je taalles te gebruiken.
We gaan het lichaam en vooral onze polsen, handen en vingers klaar maken voor de les.
Wat is het nut van ‘Ssstil …, ik chilll: Houdingreekstussendoortje: De taalstretch’:
Het kind kan het volgende ervaren:
– het beter voelen van zijn/haar lichaam,
– het loslaten van spanning en stress,
– het loslaten van het vorige (les)moment,
– gaat beide hersenhelften gebruiken en brengt zo rust en balans,
– stimuleert zijn/haar concentratie,
– versterkt het evenwicht,
– versterkt de soepelheid en flexibiliteit van het lichaam,
– meer aarding,
– vergroot het gevoel van zelfvertrouwen en kracht,
– geniet van het even bewegen.
Zo voer je het ‘Ssstil …, ik chilll: Houdingreekstussendoortje: De taalstretch’ uit:
De kinderen maken de volgende bewegingen, terwijl je zegt:
1. Je brengt je armen naar je rug en strengelt je vingers in elkaar. Je maakt je nek los door je rechteroor richting je rechterschouder te brengen. Je kin naar je borstkas te draaien en dan je hoofd verder te roteren zodat je linkeroor naar je linkerschouder wijst en terug. En zegt:
‘Joepie! Het is weer tijd om taal te leren’
2. Je spreidt je benen, je tenen wijzen naar buiten, buigt door je knieën en plaatst je handen aan je knieën (zacht, zonder er op te steunen). Je maakt je schouders los door ze naar voren en naar achteren te draaien. En zegt:
‘en dat doen we heel graag. Ja, hoor …’
3. Je blijft in de ‘beenhouding’ staan buigt eventueel nog wat dieper door en brengt de handen tegen elkaar voor de borstkas. Je strengelt je pinken rondom elkaar en trekt eraan. Je zegt:
‘lieve juf of meester dat willen we zweren.’
4. Je staat terug recht en heft je linkerbeen van de grond. Je maakt draaibewegingen met je rechterhand en linkervoet. En zegt:
‘Elke dag oefenen we schrijven en lezen,’
5. Je wisselt van pols en been en maakt dezelfde beweging. Je zegt:
‘zo hoeven we geen enkel dictee te vrezen.’
6. Je staat rechtop en strekt je armen in de lucht met je vingers gespreid, terwijl je met je voeten afwisselend op de grond stampt. Er wordt gezegd:
‘We worden echte experts in taal!’
7. Je maakt je klein: plaats je voeten naast elkaar, buig door je knieën, maak vuisten en kruis je armen voor je borstkas, terwijl je naar voren buigt, zoals een klein bolletje. Zeg luidop:
‘En schrijven zonder moeite een spannend verhaal.’
8. We staan rechtop en stretchen één voor één onze vingers. Als extra kan je je heupen telkens heen en weer bewegen (staat niet op het filmpje). Daarbij wordt gezegd:
‘Waar we anderen blij mee maken.’
9. We staan nog steeds rechtop en schudden onze handen uit, daarna draaien we ze even rond elkaar en eindigen met een ‘vingerhartvorm’. Terwijl we zeggen:
‘Zou jij ook zo niet op taal verliefd geraken?’
Ik hoop dat de kinderen ook van dit tussendoortje kunnen genieten!
Zeker met het bijbehorende filmpje.
Je mag altijd hun reacties met me delen.
Veel plezier ermee!
Sofie
Hieronder kan je de houdingreekstussendoortjes vanuit het boek ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!’ terugvinden:
Houdingreekstussendoortjes uit ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!’:
1. Zonnegroet
2. Zonnedans
3. Lichtdans
4. Hartegroet
5. Hemelgroet
6. Aardegroet
7. Ochtendgroet
8. Einde dag groet
9. Waterdans
10. Vuurdans
Extra: Vingerdans