In mijn boek ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!‘ kan je uitgeschreven tekentussendoortjes terugvinden.
Deze tekenopdrachten kan je tussen twee lessen/dagmomenten inplannen.
Ze helpen het kind om het vorige (les)moment los te laten en om even op adem te komen.
Zo kan het zich daarna weer beter concentreren op het volgende (les)moment.
Uiteraard kan je ze ook gebruiken voor andere momenten zoals tijdens je kinderyogalessen, in de opvang of thuis, …
Vandaag deel ik de volgende oefening: ‘Ssstil …, ik chilll: Tekentussendoortje Lemniscaatbloem’.
Deze oefening zal je niet terugvinden in mijn boek.
Het komt uit de El Sole Tieneryoga Opleiding.
Het is een voorbeeld van een tekentussendoortje.
Zodat je een idee krijgt van de aangeboden tussendoortjes die je kan terugvinden in ‘Ssstil …, ik chilll in de klas’.
Voor ik uitleg hoe de tekenopdracht wordt uitgevoerd, geef ik je graag mee wat deze teweeg kan brengen bij het kind.
Zo krijg je een gerichter beeld van wat het nut is van de meer dan 50 oefeningen die je kan terugvinden in mijn boek.
Het nut van ‘Ssstil …, ik chilll: Tekentussendoortje Lemniscaatbloem’:
Het kind:
– ervaart rust en ontspanning,
– laat het vorige (les)moment los,
– keert naar binnen,
– maakt verbinding met zijn/haar innerlijke wereld,
– spreekt zijn/haar creativiteit aan,
– oefent zijn/haar fijne motoriek en lateralisatie in,
– gaat beide hersenhelften gebruiken en brengt zo balans en rust in het hoofd,
– stimuleert zijn/haar concentratie,
– versterkt het innerlijk evenwicht,
– komt in harmonie op mentaal, fysiek en emotioneel vlak,
– vormt een positief zelfbeeld en bekrachtigt dit.
De werkwijze van ‘Ssstil …, ik chilll: Tekentussendoortje Lemniscaatbloem’:
Benodigdheden:
Tekenblad in A3 formaat, eventueel passer, tekenpotlood, kleurpotloden, gom, zachte achtergrondmuziek.
Leg eerst de tekenoefening stap voor stap uit.
Zodra het kind weet wat hij/zij moet doen, zet je zachte achtergrondmuziek (tips voor muziek kan je op het platform vinden) op en laat je het in stilte het tussendoortje uitvoeren.
Geef het voldoende tijd, maar niet te lang.
Het is en blijft een tussendoortje.
-Uiteraard kan je de tekenopdracht langer maken indien er voldoende tijd is.-
Stap 1:
Teken met het tekenpotlood een cirkel op je blad en ga er een aantal keer zachtjes over heen.
Ofwel gebruik je een passer, maar dat hoeft niet.
Teken een middelpunt in de cirkel.
Stap 2:
Kies een kleurpotlood.
Vanuit het middelpunt teken je een lemniscaat (horizontaal).
Zo groot dat beide kanten de cirkel raken.
Daarna ga je nog enkele malen over het getekende lemniscaat heen.
Stap 3:
Neem een andere kleur.
Draai je blad en teken opnieuw een lemniscaat, vertrekkend vanuit hetzelfde middelpunt.
Dit mag door het vorige lemniscaat lopen.
Ga er weer enkele malen overheen.
Volgende stappen:
Deze werkwijze blijf je herhalen totdat je een lemniscaatbloem hebt getekend.
Gom daarna de cirkel rondom de bloem zachtjes weg.
Je kan het hier bij laten of je kan met het tekentussendoortje ‘Lemniscaatbloem’ nog de volgende aanvullende oefeningen doen.
Aanvullende oefening 1:
Tijdens het volgend tussendoormoment kan je de lemniscaatbloem terug laten nemen.
Het kind kan het volgende doen:
Stap 1:
Het kiest een kleurpotlood.
Start vanuit het middelpunt en begint over alle lemniscaten te tekenen zonder het potlood op te tillen.
Stap 2:
Daarna kiest het kind een ander kleurpotlood en doet hetzelfde.
Volgende stappen:
Laat het kind deze stappen herhalen telkens met een andere kleur zodat de bloem kleurrijk wordt, terwijl het de voordelen van het tekenen van lemniscaten kan ervaren.
Zet tijdens deze oefening opnieuw zachte achtergrondmuziek op.
Aanvullende oefening 2:
Tijdens het volgend tussendoortje kan je opnieuw de nu kleurrijke lemniscaatbloem gebruiken.
Je laat het kind het volgende doen:
Stap 1:
Nodig het kind uit om even de ogen te sluiten.
Laat het de handen op de buik leggen en diep in- en uitademen.
Nodig het uit om in zichzelf te keren en te voelen waar hij/zij goed in is.
Wat zijn/haar talenten, kwaliteiten, ….
Stap 2:
Laat het kind in elk blad van het lemniscaat iets positiefs schrijven over zichzelf.
Laat het daarna de bloem verder inkleuren en mooi maken.
Denk opnieuw aan de zachte achtergrondmuziek.
Tip: Soms hebben kinderen het moeilijk bij het vinden van talenten, krachten, positieve kwaliteiten van zichzelf. Help hen door tips te geven of laat de andere kinderen van de groep helpen.
Het kind kan de bloem vanaf nu gebruiken om zijn/haar positief zelfbeeld te bekrachtigen.
Wat wil je nog meer!
Lieve groeten,
Sofie
Ik geef ook graag de tekentussendoortjes uit het boek mee!
Teken tussendoortjes uit ‘Ssstil …, ik chilll in de klas!’:
1. Dansend potlood
2. Trataktekening
3. Mandalaspiraal
4. Wenssnoer
5. Krachtzin van de dag!